Większość osób występujących publicznie mówi długo i bez sensu. Niektórzy próbują powiedzieć wszystko, co wiedzą na dany temat, a jest tych treści tak dużo, że w rezultacie mówią mało konkretnie, kręcą. A w dodatku są przekonani, że wyczerpują temat, że są wspaniali i świetnie im idzie. Tylko że większość takich wystąpień niczego nie zmienia. Odbiorcy gubią się w ogromnej ilości informacji, nie wiedzą, co jest ważne, co mają zapamiętać.

Na moich szkoleniach z wystąpień publicznych jednym z największych wyzwań uczestników jest JAK PRZYGOTOWAĆ PREZENTACJĘ  i jak dokonać selekcji treści, wyboru tego co najistotniejsze.

Nikt nie uczył nas dokonywania selekcji. Ze szkoły pamiętamy raczej, że musieliśmy mówić jak najwięcej, żeby dostać dobrą ocenę. I to przyzwyczajenie pokutuje później w wystąpieniach publicznych.

A WYSTĄPIENIA PUBLICZNE SĄ SZTUKĄ REZYGNACJI. Sztuką przygotowania dobrego schematu przemówienia  i powiedzenia tego co istotne, a nie wszystkiego co wiesz.

Żeby skutecznie przemawiać musisz nauczyć się wybierać. To niełatwe, wiem. Bo na początku, gdy nie masz wprawy, wszystko wydaje Ci się ważne i zwyczajnie nie wiesz, jak wybierać.

Jeśli chcesz być dobrym mówcą, nie zaczynaj od „co?”, czyli od tego, co chcesz ludziom powiedzieć, tylko od „po co?” , czyli Twojego celu i „do kogo?”, czyli kto będzie odbiorcą Twojego wystąpienia. Nawet na moment nie zapomnij o swoim celu i odbiorcach— w czasie całego procesu przygotowywania prezentacji i gdy już będziesz występował. Wszystko co powiesz i czego  nie powiesz musi być związane z celem prezentacji i z potrzebami odbiorców.

Myślę, że zgodzisz się ze mną, że jeśli np. celem Twojego wystąpienia jest przedstawienie nowego projektu zarządowi i uzyskanie na niego finansowania, to powiesz o innych faktach, przekażesz inne informacje niż jeśli ten sam projekt przedstawisz swojemu zespołowi, a Twoim celem będzie zmotywowanie ich do burzy mózgów dotyczącej podziału ról w czasie realizacji zadania.

Oczywiście pewne elementy pojawią się w obu wystąpieniach, ale na pewno nie będziesz chciał mówić zespołowi o wszystkich szczegółach, które przedstawisz zarządowi.

Gdy już masz mocno określony cel i wiesz do kogo będziesz mówił możesz przejść do przygotowania Twojego przekazu.

  • Na początku się nie ograniczaj. Wypisz na karteczkach wszystko, co wiąże się z tematem Twojego wystąpienia a zwłaszcza z Twoim celem. Fakty, argumenty, skojarzenia, przykłady, liczby, statystyki. Chodzi o to, żebyś wypisał wszystko. Najlepiej zapisuj wszystko krótko,  hasłami. To sprawi, że Twoje zapiski będą bardziej przejrzyste.
  • Kolejny krok to porządkowanie treści i  selekcja. Prawdopodobnie wszystko wydaje Ci się ważne, ale przecież nie jest możliwe, aby wszystko było ważne tak samo. Musisz przyjrzeć się co jest absolutnie NIEZBĘDNE, żeby Twoi odbiorcy zrozumieli Twój przekaz. Wystąpienie spodoba się Twoim odbiorcom i zainspiruje ich do działania tylko wtedy, gdy będziesz mówił o istocie rzeczy i nie ulegniesz pokusie mówienia wszystkiego, co Ci przyszło do głowy.
  • Połącz odpowiadające sobie treści i hasła w pasujące do siebie i logicznie powiązane kategorie (grupy tematyczne) a następnie nadaj im tytuły. Na pewno widzisz, że niektóre treści łączą się ze sobą i powinny być opowiedziane „obok siebie”, jeśli przekaz ma mieć logiczny układ.
  • Teraz SELEKCJA. Spośród wszystkich kategorii (grup tematycznych) wybierz trzy. Zdecyduj, które są najważniejsze. Dlaczego? Bo odbiorcy są w stanie zapamiętać maksymalnie trzy ważne rzeczy. Jeśli powiesz o 10 to zapamiętają najwyżej 3 z nich i to niekoniecznie te, które Ty uważasz za najważniejsze.
  • Ułóż 3 wybrane grupy tematyczne je w kolejności, która wydaje Ci się najbardziej logiczna.
  • I gotowe 

Wybrane kategorie (grupy tematyczne) będą stanowiły trzon Twojego wystąpienia, jego część główną. Teraz hasła musisz ułożyć w zdania, kompletny przekaz.

Zapewne będziesz jeszcze wiele razy coś zmieniał, modyfikował. Jednak najtrudniejszą pracę już wykonałeś. Wybrałeś to, co najważniejsze. Jeżeli nawet na chwilę nie straciłeś swojego celu i odbiorców z oczu, masz argumenty, które mogą przekonać Twoje audytorium do pójścia za Tobą.

W dokonywaniu selekcji pomoże Ci na pewno Formuła 5K i koło struktury prezentacji, czyli moje autorskie narzędzia, które prezentuję i uczę jak z nich korzystać na moich szkoleniach.

A jeśli chcesz nauczyć się, jak się świetnie przygotować do prezentacji to zapraszam Cię na moje szkolenia i konsultacje.

Z jakimi potrzebami moich klientów najczęściej pracuję?

1. Stres przed wystąpieniami- uczymy się nie walczyć z tremą tylko tak z nią pracować, żeby nie ograniczała tylko wspierała.

2. Przygotowanie do wystąpienia – inne myślenie i inny sposób przygotowania. Pracujemy moimi autorskimi narzędziami np. Formułą 5K. Klienci mówią potem, że to wywróciło ich myślenie i pokazało, jak to robić z sensem.

3. Budowanie relacji z odbiorcami, umiejętność angażowania i mówienia w interesujący sposób

4. Dykcja i emisja głosu – jak mówić wyraźnie, tak, żeby odbiorcy rozumieli

5. Mowa ciała – czyli jak się poruszać po scenie lub przed kamerą, co zrobić z rękami w czasie wystąpienia, jak nawiązywać kontakt wzrokowy

6. Slajdy- czyli jak zrobić slajdy, które wspierają to, co mówimy

7. I wiele innych rzeczy, bo wystąpienia publiczne wymagają wielu umiejętności.

Jakie formy mają moje szkolenia?

🟠 Procesy indywidualne: przeważnie wybierają je dla siebie menedżerowie i menedżerki wyższego szczebla, np. #CEO, członkowie zarządów. Taki proces daje możliwość skupienia się tylko na Twoich problemach, bo uczymy się tylko tego, czego Tobie brakuje do pełnej skuteczności. 

🟠 Szkolenia dla zespołów menedżerów. Rekomenduję zawsze połączenie pracy warsztatowej w grupie z konsultacjami indywidualnymi, dzięki czemu cały zespół robi niesamowity rozwój 

🟠 Szkolenia otwarte MISTRZ WYSTĄPIEŃ PUBLICZNYCH, gdzie w kameralnej grupie uczymy się wszystkiego, co potrzebne żeby być skutecznym prezenterem biznesowym. Kliknij w poniższy obrazek, aby dowiedzieć się wiecej o tym szkoleniu.

Więc jeśli chcesz wiedzieć, umieć i wdrożyć u siebie, w swojej firmie nowoczesne umiejętności wystąpień publicznych to zapraszam 😊

Napisz do mnie lub zadzwoń i bierzemy się #doroboty 😊

Zapraszam. Zapisz się i bierzemy się DO ROBOTY