Czy zdarzyło Ci się uczestniczyć w spotkaniu, szkoleniu, wystąpieniu, do którego prowadzący nie był przygotowany? W wystąpieniu, w którym jako odbiorca nie czułeś się ważny. Co wtedy myślałeś, jak się czułeś?

Ja wtedy zadaję sobie pytanie: „skoro ktoś nie szanuje mnie na tyle, żeby poświęcić czas na przygotowanie, to dlaczego miałabym mu zaufać, skorzystać z jego usług, słuchać go?”

Wiesz jakie jest pierwsze przykazanie mówcy? Do KAŻDEGO wystąpienia musisz się przygotować. Nie zakładaj, że jakoś to będzie, że jakoś się uda. To bardzo naiwne podejście. Być może raz Ci się uda, ale zapewniam Cię, że nie będzie tak zawsze. W końcu się nie uda. W efekcie będziesz mieć „jakoś” a nie „JAKOŚĆ”.

To, o co i jak musisz zadbać jest zależne od okoliczności wystąpienia i jego formy.

Są jednak takie elementy, które musisz przemyśleć ZA KAŻDYM RAZEM.

Zwróć na nie uwagę i nie pomijaj ich w przygotowaniu do swoich wystąpień:

  1. DO KOGO BĘDZIESZ MÓWIŁ?

Musisz znać swoich odbiorców, wiedzieć kim są i czego potrzebują, żeby móc dać im wartość. Twoi odbiorcy chcą czuć się ważni, zrozumiani. Poznaj ich. Jest wiele sposobów. Najprostszy to pytać i słuchać. W świecie social mediów jest to jeszcze prostsze. O ile Twoi odbiorcy są w nich aktywni, mają swoje profile. Zobacz czym się interesują, o czym piszą. Może wprost piszą o wyzwaniach jakie przed nimi stoją, a Ty możesz na nie odpowiedzieć. Prowadź z nimi dialog.

Ważne, żebyś poznał również ich obiekcje, wątpliwości, niepewności, strachy – czyli ich „bóle” związane z tematem twojego wystąpienia.

Wypisz sobie również wszystkie trudne pytania, jakie mogliby Ci zadać i przygotuj odpowiedzi na nie .

  1. JAK POPROWADZISZ ODBIORCÓW PRZEZ SWOJE TREŚCI?

Konieczne zadbaj o odpowiednią strukturę wystąpienia. Dokładne ją przemyśl.

Zacznij od swojego głównego przekazu. Zdecyduj o czym chcesz i o czym musisz powiedzieć, żeby Twoi odbiorcy zrozumieli twój przekaz. Dokonuj selekcji treści. Celem Twojego wystąpienia powinno być zawsze wywarcie wpływu na odbiorców,  a wszystkie treści powinny wzmacniać Twój cel i pokazywać odbiorcom jego wartość. Rezygnuj więc z wszystkiego co nie jest niezbędne, żeby zrealizować Twój cel.

Potem zajmij się wstępem i zakończeniem. Zarówno wstęp, jak i zakończenie to bardzo ważne elementy Twojego wystąpienia, one decydują czy odbiorcy będą chcieli od początku cie słuchać i co zapamiętają.

Ćwicz i testuj swoje wystąpienie. Zobacz czy stanowi całość, za którą odbiorcy będą podążać. Ćwiczyć możesz samodzielnie lub z zaufaną osobą, która da Ci obiektywną informację zwrotną.

  1. JAK ZAANGAŻUJESZ ODBIORCÓW?

Zawsze powtarzam: Chcesz zaangażowania? To sam się zaangażuj!

Jeśli Tobie nie zależy, to dlaczego Twoim odbiorcom miałoby zależeć bardziej niż Tobie?

Przemyśl, co zrobisz w trakcie wystąpienia, tak, by Twoi odbiorcy czuli, że Ci zależy, że sam dajesz z siebie wszystko. Jeśli postawisz siebie w centrum uwagi to się nie uda. Pamiętaj, że tu nie chodzi o Ciebie i twoja chwałę, tylko o to, czy dasz wartość odbiorcom. To Twoi odbiorcy w wystąpieniach są najważniejsi. Zadawaj im pytania, angażuj do rozmowy, doceniaj ich. Każdy lubi się czuć waży i zauważony.

  1. JAK PRZEKONASZ DO SIEBIE ODBIORCÓW?

Musisz wiedzieć, że to nie przygotowanie techniczne a Twoje autentyczne zaangażowanie i energia, z jaką mówisz przekonają publiczność do twoich treści. Przyjrzyj się swoim wystąpieniom. Zobacz jakim jesteś mówcą. Twoje wystąpienia muszą być spójne. Odbiorcy wyczują jeśli będziesz kogoś udawać lub wyćwiczysz sztucznie gesty. Jeśli wyjdziesz na scenę i będziesz mówić ciągle jednostajnym głosem z pewnością nie zapamiętają Cię dobrze, szybko się znudzą.

Zadbaj więc zarówno o logiczny układ treści (struktura), a także o to, żebyś umiał podkreślać to, co najistotniejsze, o mowę ciała, energię, autentyczność.

Autentyczni i prawdziwi mówcy najbardziej przekonują do siebie i swoich treści. Ćwicz więc tak długo aż będziesz swobodny i pewny siebie.

Twoje przygotowanie jest obrazem tego, jak traktujesz swoją publiczność.

Angażuj się, a wtedy oni będą się angażować. Szanuj ich, a wtedy oni będą szanować Ciebie.

Więcej o tym jak się dobrze przygotować do wystąpienia znajdziesz w mojej bestsellerowej książce „SZKOŁA MÓWCÓW. Myśl i prezentuj inaczej niż wszyscy”, którą znajdziesz tu:

https://lidiabuksak.pl/szkola-mowcow/

 Do roboty 🙂

A jeśli chcesz nauczyć się, jak się świetnie przygotować do prezentacji to zapraszam Cię na moje szkolenia i konsultacje.

Z jakimi potrzebami moich klientów najczęściej pracuję?

1. Stres przed wystąpieniami- uczymy się nie walczyć z tremą tylko tak z nią pracować, żeby nie ograniczała tylko wspierała.

2. Przygotowanie do wystąpienia – inne myślenie i inny sposób przygotowania. Pracujemy moimi autorskimi narzędziami np. Formułą 5K. Klienci mówią potem, że to wywróciło ich myślenie i pokazało, jak to robić z sensem.

3. Budowanie relacji z odbiorcami, umiejętność angażowania i mówienia w interesujący sposób

4. Dykcja i emisja głosu – jak mówić wyraźnie, tak, żeby odbiorcy rozumieli

5. Mowa ciała – czyli jak się poruszać po scenie lub przed kamerą, co zrobić z rękami w czasie wystąpienia, jak nawiązywać kontakt wzrokowy

6. Slajdy- czyli jak zrobić slajdy, które wspierają to, co mówimy

7. I wiele innych rzeczy, bo wystąpienia publiczne wymagają wielu umiejętności.

Jakie formy mają moje szkolenia?

🟠 Procesy indywidualne: przeważnie wybierają je dla siebie menedżerowie i menedżerki wyższego szczebla, np. #CEO, członkowie zarządów. Taki proces daje możliwość skupienia się tylko na Twoich problemach, bo uczymy się tylko tego, czego Tobie brakuje do pełnej skuteczności. 

🟠 Szkolenia dla zespołów menedżerów. Rekomenduję zawsze połączenie pracy warsztatowej w grupie z konsultacjami indywidualnymi, dzięki czemu cały zespół robi niesamowity rozwój.

🟠 Szkolenia otwarte MISTRZ WYSTĄPIEŃ PUBLICZNYCH, gdzie w kameralnej grupie uczymy się wszystkiego, co potrzebne żeby być skutecznym prezenterem biznesowym.

Więc jeśli chcesz wiedzieć, umieć i wdrożyć u siebie, w swojej firmie nowoczesne umiejętności wystąpień publicznych to zapraszam 😊

Napisz do mnie lub zadzwoń i bierzemy się #doroboty 😊