Zgodzisz się ze mną, że jednym z najstarszych sposobów na angażowanie słuchaczy jest opowiadanie historii?

Historii słuchaliśmy jako dzieci, tak poznawaliśmy świat. Historie rozgrzewały naszą wyobraźnię do czerwoności, a czasem sprawiały, że nie mogliśmy długo zasnąć. Nikt wtedy nie nazywał tego storytellingiem, a tych, którzy np. przy ognisku opowiadali swoje przygody nikt nie nazywał mówcami, czy storytellerami.

Dziś nadaliśmy opowiadaniu historii modną nazwę storytelling, ale istota rzeczy pozostała ta sama: dobre historie poruszają serca, przykuwają uwagę, mocno zapadają w pamięć bo pobudzają wyobraźnię i wywołują silne emocje. Gdy w czasie wystąpienia publicznego umiejętnie opowiadamy historię w głowach i sercach naszych słuchaczy może się ona zmienić w żywe obrazy. Dobra historia sprawi, że odbiorcy poczują emocje i naprawdę zainteresują się tym, co mówimy, bo będą zadawali sobie pytanie „I co? I co dalej? Co się wydarzyło?”.

Odbiorców najbardziej poruszają historie, które opowiadamy na bazie własnych przeżyć i doświadczeń. Wykorzystaj swoją pasję, doświadczenia zawodowe, życiowe. Możesz wykorzystywać również opowieści o przeżyciach innych, krótkie bajki, alegorie.

Oczywiście historia, którą chcesz opowiedzieć musi bezpośrednio nawiązywać do tematu Twojego wystąpienia. Po jej opowiedzeniu warto zaakcentować to powiązanie, żeby słuchacze nie musieli się go doszukiwać. W ten sposób również prowadzisz ich przez swoje wystąpienie i kolejne jego części.

Pamiętaj, że historia jest tylko jednym z wielu elementów Twojego wystąpienia. Musi być krótka, zwarta, dynamiczna. Przygotowując ją wybierz tylko najistotniejsze, mające znaczenie fakty.

Jak zbudować i opowiadać historię?

Jednym ze sposobów jest zbudowanie jej na schemacie problem – rozwiązanie.

  • Przedstaw problem. Opowiedz historię bohatera, jego doświadczenie z konkretnym problemem, trudnością. Powiedz co przeżywał Twój bohater. Nakreśl najważniejsze informacje, aby słuchacze mogli sobie wyobrazić, o co chodzi. Ale nie rób tego tylko w oparciu o fakty. Dodaj koniecznie emocje. Chodzi o to, żeby słuchacze utożsamili się z tym problemem, poczuli, że to ich dotyczy, że oni dokładnie coś takiego również przeżywają. Jeśli odbiorcy nie pomyślą „tak, właśnie tak się czuję” to nie będą chcieli poznać rozwiązania tego problemu.
  • Buduj napięcie. Opowiadaj w taki sposób, by w głowach odbiorców pojawiały się pytania „I co? I co dalej?”. Nie zaczynaj od razu od największych emocji, powoli buduj napięcie – tak jakbyś prowadził słuchacza za rękę. Jego zaciekawienie musi wzrastać, musi być coraz bardziej ciekawy, co się wydarzy za chwilę w Twojej opowieści. Twój bohater dopiero szuka sposobu na to jak coś zmienić, jak rozwiązać problem – sprawdza różne możliwości, nie może znaleźć prostego rozwiązania. Opisuj wszystko barwnie, ale nie przesadzając, bo możesz „spalić” temat przed najważniejszym momentem.
  • Punkt kulminacyjny to moment, w którym następuje zwrot akcji. Bohater historii, którą opowiadasz, znajduje rozwiązanie swojego problemu, podejmuje decyzję, postanawia dokonać wyraźnej zmiany. To powinien być najbardziej emocjonalny punkt Twojej opowieści. Moment, w którym wszystko się zmienia.
  • Rozwiązanie. To puenta Twojej historii, najczęściej szczęśliwa, motywująca. Tu możesz opisać, jak wygląda życie Twojego bohatera, co się zmieniło, gdy dokonał dobrego wyboru, jak to wpłynęło na niego i jego przyszłość. To rozwiązanie pozwala wyciągnąć wnioski.

Być może pomyślisz: no dobrze, ale skąd ja mam czerpać pomysły na te historie?

To częste wyzwanie, bo choć każdy z nas przeżył wiele w swoim życiu, to wydaje nam się, że to nic wielkiego, że nikogo tym nie zainteresujemy. To zwyczajnie nieprawda. Wierz mi, każdy ma ciekawą historię.

Oczywiście zawsze możesz wziąć udział w szkoleniu z wystąpień publicznych, albo storytelling (np. u mnie), ale również sam możesz zacząć poszukiwania swojej najpiękniejszej historii.

Warto przyjrzeć się sobie i temu, co do tej pory przeżyłeś. Przywołuj wspomnienia i daj im szansę. Na pewno masz na koncie doświadczenia, w których zmagałeś się z jakimiś przeciwnościami i wszystko dobrze się skończyło. Może to właśnie będzie historia, którą warto opowiedzieć?

Zachęcam Cię do tego, żebyś wykorzystywał storytelling.

Zbieraj swoje ważne historie na co dzień by móc je wykorzystać w swoich wystąpieniach. Pamiętaj, emocje rządzą a te możesz wywołać opowiadając ciekawe historie.

To jaką historię opowiesz?

Podziel się ze mną w komentarzu swoją historią.

Lidka

A jeśli chcesz nauczyć się, jak się świetnie przygotować do prezentacji to zapraszam Cię na moje szkolenia i konsultacje.

Z jakimi potrzebami moich klientów najczęściej pracuję?

1. Stres przed wystąpieniami- uczymy się nie walczyć z tremą tylko tak z nią pracować, żeby nie ograniczała tylko wspierała.

2. Przygotowanie do wystąpienia – inne myślenie i inny sposób przygotowania. Pracujemy moimi autorskimi narzędziami np. Formułą 5K. Klienci mówią potem, że to wywróciło ich myślenie i pokazało, jak to robić z sensem.

3. Budowanie relacji z odbiorcami, umiejętność angażowania i mówienia w interesujący sposób

4. Dykcja i emisja głosu – jak mówić wyraźnie, tak, żeby odbiorcy rozumieli

5. Mowa ciała – czyli jak się poruszać po scenie lub przed kamerą, co zrobić z rękami w czasie wystąpienia, jak nawiązywać kontakt wzrokowy

6. Slajdy- czyli jak zrobić slajdy, które wspierają to, co mówimy

7. I wiele innych rzeczy, bo wystąpienia publiczne wymagają wielu umiejętności.

Jakie formy mają moje szkolenia?

🟠 Procesy indywidualne: przeważnie wybierają je dla siebie menedżerowie i menedżerki wyższego szczebla, np. #CEO, członkowie zarządów. Taki proces daje możliwość skupienia się tylko na Twoich problemach, bo uczymy się tylko tego, czego Tobie brakuje do pełnej skuteczności.

🟠 Szkolenia dla zespołów menedżerów. Rekomenduję zawsze połączenie pracy warsztatowej w grupie z konsultacjami indywidualnymi, dzięki czemu cały zespół robi niesamowity rozwój.

🟠 Szkolenia otwarte MISTRZ WYSTĄPIEŃ PUBLICZNYCH, gdzie w kameralnej grupie uczymy się wszystkiego, co potrzebne żeby być skutecznym prezenterem biznesowym.

Więc jeśli chcesz wiedzieć, umieć i wdrożyć u siebie, w swojej firmie nowoczesne umiejętności wystąpień publicznych to zapraszam 😊

Napisz do mnie lub zadzwoń i bierzemy się #doroboty 😊